5 goede manieren die klanten waarderen

15/11/2018 Bob van Dongen

Tenenkrommend: die chagrijnige klantenservicemedewerker die je wanhoop tijdens de verhuizing alleen maar erger maakt. De assistent die niet opkijkt van het scherm. Om gek van te worden! Jij kan dat sowieso stukken beter. Gun je klanten jouw voortreffelijke fatsoensvormen en maak een verpletterende eerste indruk.

1. Onderschat beleefdheid niet
 
De beste binnenkomer om harten te veroveren is een vriendelijk ‘hallo welkom’. Toon belangstelling en geef het gevoel dat iemand welkom is. Wil je echt een onberispelijke etiquette voeren? Een glimlach is geschikt in allerlei omstandigheden. Laat weten dat je beschikbaar bent voor eventuele vragen. Laat de klant niet met een waardeloos gevoel vertrekken, bedank voor de belangstelling. Wedden dat jouw vriendelijkheid wordt onthouden?

2. Laat de vuile was thuis

Ben je gezegend met gezellige collega’s? Bespreek de laatste Tinderperikelen liever achter de schermen. Je komt snel in de verleiding om de klant te vergeten terwijl je je hart uitstort. Ook privédiscussies (ja ook die over werk gerelateerde zaken)  horen niet thuis binnen gehoorafstand van de klant.

3. Dont take it personal

Verwacht niet dat je bij goed gedrag hetzelfde terug krijgt. Als je aardig gevonden wilt worden kun je je gekwetst voelen als de klant onaardig doet. Het kan zijn dat iemand gewoon een bad day heeft. Observeer in zo’n geval het gedrag van de klant en blijf beschaafd. Zet je eroverheen en projecteer frustratie niet op de volgende klant.

4. Je weet de douche te vinden
 
Gevalletje modeflater aan? De klant hoeft niet geconfronteerd te worden met jouw (hoe fashionable ook) experimenten. Zorg voor professionele kleding die je welgemanierdheid weerspiegelt. Kapsalon gegeten of een koffievlek op je broek? Over je schouder geniest? Nobody’s perfect maar netjes en schoon is een luxe die ook jij je kan permitteren.

5. Absurde vragen zijn voor jou normaal
 
Opgetrokken wenkbrauwen komen niet in jouw woordenboek voor. Geen verzoek is vreemd genoeg om jou van je stuk te brengen. Hoe onlogisch de kwestie ook is, neem de vraag altijd serieus en omzeil daarmee ongemakkelijkheid. Luister, vraag door en laat je hoffelijkheid spreken. Kom je welgemeend, betrouwbaar en hulpvaardig over? Die klant komt zeker terug!
 
 



previousLabel

Besparende gouden tip voor wie het opleidingstotaalplaatje wil

nextLabel

Pas op: vegetarische instinkers

mostRead


De 3 belangrijkste verschillen tussen NHOC en MBO

10/01/2019

Beautyopleidingen NHOC: maak van je passie je beroep

13/03/2019

Thuisstudie starten? Stel jezelf deze 5 slimme vragen

02/11/2018

relatedCourses


Administratief Medewerker

Een cursus volgen is werken aan een nieuwe, mooie toekomst.

Medisch Secretariaat

Wil je leuke lessen volgen, maar ook supersnel je diploma behalen?

Accountmanager

Is het tijd om je passie volgen? Start met de cursus Accountmanager.

Administratief Medewerker

De cursus Administratief Medewerker leert je alles over Microsoft, facturen en contracten.

Assistent makelaar wonen

Volg de thuisstudie Assistent makelaar wonen en behaal al in enkele maanden jouw diploma!

studyCategories


Administratie & Onthaal

Evenementen & Organisatie

Retail & Detailhandel

Verkooptechnieken

Vastgoed

blogTags


AdminstratieOnthaalSalesVerkoperKlantcontactKlantenservice

blogShare


fCompareCourses

fCompareMax3Courses

-
0