Gevoel voor organisatie is ontzettend belangrijk. Of je nu een weddingplanner bent of een gigantisch evenement organiseert, als je goed plant, heb je overzicht over veel verschillende taken.
De baas over je agenda zijn
Veel mensen passen de lijstjestechniek toe. Daarbij bevindt het to-do lijstje zich op een post-it, een kladblaadje of keurig Word-bestand. Het maakt in principe niet uit waar je het lijstje neerkrabbelt, het lijstje werkt en geeft een prima overzicht over je taken.
Stel voor jezelf prioriteiten. Welke taken zijn belangrijk en welke minder? Maak daarbij een logische volgorde van taken: zet belangrijke taken bovenaan en minder belangrijke komen aan het einde van het lijstje te staan. Het liefst plak je er ook nog een deadline aan vast. Zo heb je een extra stok achter de deur om lastige klussen niet voor je uit te blijven schuiven.
Ben je behoorlijk optimistisch ingesteld? Die positiviteit heeft een grote impact op je time management, want grote kans dat jij een persoon bent die geregeld te laat komt. Je schat tijd wel héél rooskleurig in. Binnen een kwartier op je afspraak zijn? Het is relaxter om een early bird te zijn.
Heb je je agenda op orde? Als je een vlekkeloze planning hebt, heb je daarnaast ruimte om flexibel te zijn en je aan te passen aan onverwachte situaties.
Share