blog-post

Ontwikkel zelf je eigen trainingsplan!

Probeer je wat gewicht te verliezen en in vorm te komen? Of wil je gewoon sterker en gezonder zijn? Dan heb je een goed trainingsplan nodig.
 
Een goed trainingsplan is voor iedereen anders. Wat is je fysieke conditie om mee te beginnen? Welk lichaamstype heb je? Welke doelen wil je bereiken? Hoeveel tijd kun je investeren? En welke oefeningen vind je eigenlijk leuk om te doen? Er is niet één universeel trainingsschema dat voor iedereen werkt. Je kunt beter een plan ontwerpen dat bij je past. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
 
Gelukkig zijn we hier om te helpen! We kunnen je niet in één korte blogpost het ultieme trainingsschema voor je uitwerken. Wat we wel kunnen doen, is jou enkele waardevolle tips geven om je op weg te helpen.

1.  Definieer eerst je doelen
De eerste stap die je moet nemen is denken aan jezelf: Wat wil ik bereiken en waarom? Dit zal invloed hebben op de manier waarop je te werk gaat. Wil je wat overtollig vet verliezen? Probeer je meer gespierd te worden? Train je voor een duurwedstrijd? Dit alles vereist een andere soort training. Zorg ervoor dat je je doelen zo nauwkeurig mogelijk definieert, zodat je een duidelijk doel hebt waar je naartoe werkt. Dat kan bijvoorbeeld een bepaald aantal reps met bepaald gewicht zijn, een lichaamsgewicht of een bepaalde afstand die je in een bepaalde tijd wilt kunnen lopen.
 

2. Wees realistisch
Laten we eerlijk zijn: als je al je vrije tijd op de zetel hebt doorgebracht en geen enkele oefening hebt gedaan, dan kun je niet direct 20 kilometer lopen of 150 kg tillen. Het bereiken van je doel kan weken, maanden of zelfs jaren toewijding vergen. Bedenk hoeveel vrije tijd je wil/kan en moet investeren in het sporten. Heb je twee uur per dag te besteden? Geweldig. Heb je maar twee keer per week 30 minuten? Dat is ook geweldig. Als je je doelen aanpast en je aan je schema houdt, zal je zonder twijfel slagen.

3. Sport waar je je op je gemak voelt
Sommige mensen geven de voorkeur aan de sportschool, anderen geven de voorkeur aan het comfort van hun eigen huis en sommigen houden ervan om te trainen in een nabijgelegen park. Alle opties werken prima, je hoeft alleen maar rekening te houden met de locatie en de kenmerken ervan. Zoek zo snel mogelijk uit wat voor jou het beste werkt en stem jouw trainingsplan daarop af.
 

4. Kies een paar oefeningen die je leuk vindt om te doen en blijf erbij
Maak je training niet te ingewikkeld, zeker niet in het begin. Kies 4 of 5 verschillende oefeningen die verschillende spiergroepen werken en focus er op om die echt goed uit te voeren. Door de oefeningen te kiezen die je het leukst vindt, zul je geneigd zijn om vaker te trainen. Als je je na een tijdje verveeld met deze oefeningen, kun je nog steeds wisselen en meer variatie toevoegen.

5. Weet hoeveel reps je moet doen voor je doel
Als je eenmaal hebt besloten op welke oefeningen je je wilt focussen, moet je uitzoeken hoeveel herhalingen (reps) je per oefening moet doen. Dit is afhankelijk van je doel. De algemeen aanvaarde 'regels' zijn:
 
  • 1-5 herhalingen per set bouwen superdichte spieren en kracht op...
  • 6-12 herhalingen per set bouwen enigszins gelijke hoeveelheden spierkracht en spiergrootte op.
  • 12+ herhalingen bouwen spieruithoudingsvermogen op
 
Combineer dit met 3-5 sets van 4-5 verschillende oefeningen en je hebt je training! 
 
 
Met deze tips kun je beginnen na te denken over het ontwerpen van een degelijk trainingsplan en consistent beginnen sporten. Wil je het naar een hoger niveau tillen? Dan hebben we een aantal cursussen die je kunnen helpen om je te verbeteren. Bekijk hier al onze sportgerelateerde cursussen.

Delen

Auteur

Bob van Dongen | 2020-05-20

Blog Tags


Verwante Cursussen


Studierichtingen

Sport, Persoonlijke Ontwikkeling
SCHRIJF JE NU IN CONTACT