Trek deze zomer eens de Nederlandse natuur in

31/07/2019 Robert de Bruijn

Elke zomer vertrekken er vanaf Schiphol ontelbaar veel vluchten naar verre oorden. Nederlanders trekken graag de wijde wereld in om te wandelen, stille stranden te ontdekken en zich te verwonderen over al het moois van Moeder Natuur.

Toch is het helemaal niet nodig om daarvoor de grens over te steken. In ons eigen land zijn er namelijk meer dan genoeg prachtige natuurgebieden te vinden. Van bossen tot duinen en van het wad tot aan de hei. Wij zetten voor jou vijf parels van de Nederlandse natuur op een rij!

1. Schiermonnikoog
We beginnen ons avontuur op het Friese waddeneiland Schiermonnikoog. Moet je nog een beetje uit de school- of werksfeer komen? Geen probleem: de rust, de ruimte en de zilte geur van de zee zorgen ervoor dat je binnen no time elk gevoel van stress kwijtraakt. Laat je zorgen maar waaien en word steeds een beetje meer verliefd op het eiland. Bye bye Bali, wij vermaken ons liever hier op Schier!

2. De Drentse hei
Ben je uitgewaaid en heb je het zand uit je oren, je ogen en je onderbroek gespoeld? Dan reizen we door naar Drenthe. We trekken wandelschoenen aan en zetten onze eerste stappen in de uitgestrekte heidevelden. Het is nog vroeg in de ochtend, de eerste zonnestralen schitteren door de struiken en we ademen eens extra diep in. Wedden dat geen enkele Afrikaanse steppe dit gevoel evenaart?

3. De Sallandse heuvelrug
Een ander landschap dat ‘s zomers prachtig paars kleurt is de Sallandse Heuvelrug. Dit nationale park in Overijssel is bovendien rijk aan een indrukwekkende flora en fauna. Alleen al in dit gebied leven bijna tachtig verschillende soorten vogels! Ook vossen, hagedissen, wezels en andere wezens kijken af en toe eens om de hoek. Spring je achterop de fiets? Dan maken we samen een tocht door de bossen, over de heuvels en langs de grassen. ’s Avonds zetten we ons tentje op en genieten we minstens net zo hard als onze vrienden die vertoeven in Italië, Frankrijk of Spanje.

4. De Loonse en Drunense duinen
De tent zit weer op de rug en de backpacks zijn ingepakt. Volgende bestemming? De Loonse en Drunense duinen! Dit Noord-Brabantse natuurgebied kenmerkt zich door unieke uitgestrekte stuifzandvlaktes, moerasruigtes en bossen vol met naaldbomen. Deze natuur is niet alleen zeldzaam in Nederland, maar zelfs in heel Europa. Madagascar, eat your heart out: wij zoeken het avontuur op deze unieke en toch echt oer-Hollandse plek!

5. Het Zuid-Kennemerland
Onze laatste stop is een plek waar je in de woeste natuur de mogelijkheid hebt om met wilde koeien te knuffelen, zonder dat je daar een vliegticket voor nodig hebt. Wie dacht dat je alleen in India soms een koe tegen het lijf loopt op straat, heeft het mis: ook in Noord-Holland heeft het dier een heilige status. Althans, dat vinden deze Schotse Hooglanders van het Zuid-Kennemerland zelf. Al badderend komen ze prinsheerlijk de dag door. Wat een prachtig bestaan!

Wil je genieten van de natuur, dan hoef je het dus helemaal niet ver te zoeken. Dit was slechts een greep uit de gebieden die Nederland rijk is, want elke provincie heeft zo zijn eigen pronkstukken. Meer dan genoeg om nog te ontdekken dus!

Wil je ook thuis nog genieten van de mooie landschappen die je onderweg tegenkwam? Vergeet dan vooral niet om foto’s te maken! Wil je dat professioneel aanpakken, kijk dan eens naar onze opleiding Landschapsfotografie. Daarin leer je alles wat je moet weten om plaatjes te schieten waar je nog jaren van nageniet.

Ben je niet zo van de foto’s, maar wel gek op de natuur? En zoek je een opleiding die daarbij past? Bekijk dan zeker eens ons volledige aanbod van studies met als thema natuur.

previousLabel

Een dag uit het leven van een mindful mens

nextLabel

Een flexibele thuisstudie volgen? Zij zijn enthousiast!

mostRead

De 3 belangrijkste verschillen tussen NHOC en MBO

10/01/2019

Beginnen met een thuisstudie? Stel jezelf deze vijf slimme vragen!

02/11/2018

10 studietips voor onze studenten