Welk van deze 8 verkooptypes ben jij?

12/06/2019 Bob van Dongen

Van alle verkopers waar we mee te maken krijgen, is slechts 37% goed in wat hij/zij doet. In een onderzoek analyseerde het vaktijdschrift Harvard Business Review zo’n 800 verkoopgesprekken en leidde daaruit 8 types verkopers af.

Slechts 3 types waren in staat hun verkoop consistent succesvol af te ronden. De overige types presteerde ondermaats. Het goede nieuws is dat het geen verloren zaak is voor verkopers die hun targets niet halen: met de juiste opleiding raken ze weer op het juiste spoor en sluiten ze deal na deal.

Het onderzoek werd gemeten op basis van deze zeven belangrijkste eigenschappen van een goede verkoper:

  • Voorbereiding op het gesprek
  • Interactie met de klant
  • Het bedrijf voorstellen
  • Een band opbouwen met de klant
  • Product voorstellen en promoten
  • Storytelling en voorbeelden geven
  • Omgaan met bezwaren

Uit deze eigenschappen leidde HBR de acht verkooptypes af. De eerste drie types zijn goede of zelfs uitstekende verkopers. De overige types moeten hun skills zeker nog bijschaven met een van onze opleidingen.

Expert (9%)

Deze topverkoper is goed op alle vlakken. Een Expert luistert naar zijn of haar klant en toont begrip voor problemen of vereisten. Hij helpt graag bij het nemen van beslissingen en is uitstekend voorbereid dankzij een goede kennis van zaken.

De ideale rol voor dit type is die van coach of raadgever voor andere verkopers. Neem zeker eens een kijkje bij het thema Coaching voor de geknipte opleiding tot sales mentor.

Closer (13%)

Closers zijn uitstekende verkopers en halen goede cijfers. Ze werken enorm snel en wuiven bezwaren makkelijk weg dankzij hun vlotte babbel. En net die vlotte babbel zorgt ervoor dat ze bij sommige klanten overkomen als een ‘gladde verkoper’.

Een opleiding Gesprekstechnieken helpt dit type zijn of haar vaardigheden te perfectioneren. 

Consultant (15%)

Consultants zijn echte problem solvers, maar ze bereiden zich niet altijd goed voor. Daardoor komen ze onzeker over, waardoor ze de klant laten twijfelen. Ze nemen niet de tijd om aan storytelling te doen, waardoor de klant niet de mogelijkheid heeft om zich in te leven.

Tijdens de opleiding Accountmanager groeit dit type uit tot een echte Expert.

Storyteller (7%)

Storytellers zijn de grootste babbelaars uit het rijtje en bouwen makkelijk een band op met de klant. Als ze eenmaal op dreef raken, zijn ze maar moeilijk te stoppen en blijven ze als een ongeleid projectiel verhalen spuien over hun klanten, bedrijf, producten en diensten. Ze vergeten daarbij wel eens om de rollen om te draaien en naar de behoeftes van hun klant te luisteren.

De ideale verkoper gaat echt gestructureerd te werk en heeft een duidelijk doel voor ogen. Daarom zijn chaotische warhoofden zoals Storytellers gebaat bij de opleiding Time Management

Narrator (15%)

Een Narrator lijkt op een Storyteller, maar houdt van een gestructureerde aanpak. Beide types houden ervan om veel te praten, maar een Narrator ‘presenteert’ liever dan dat hij een verhaal vertelt. Ze zijn in staat een uitstekende uitleg geven over hun bedrijf, dienst of product, maar ze houden zich aan een vooraf ingestudeerd script. Improviseren en omgaan met bezwaren is niet aan hen besteed.

Gelukkig is er de opleiding Lichaamstaalexpert om dit type te laten zien hoe je rekening houdt met anderen.

Focuser (19%)

Een Focuser is iemand die zijn producten of diensten door en door kent en in staat is alle productspecifieke details en voordelen voor te leggen aan de klant. Het zijn uitstekende pitchers, maar ze missen inlevingsvermogen. Ze luisteren niet naar wat de klant écht nodig heeft, maar vertrekken vanuit hun eigen product of dienst.

Tijdens de opleiding NLP ontwikkel je je inlevingsvermogen en kom je te weten hoe je je klant meteen het beste doorgrondt.

Aggressor (7%)

Een Agressor is een vastberaden verkoper met een duidelijk doel voor ogen. Dit type gaat er op voorhand al vanuit dat de deal binnen is en wijkt daar niet meer vanaf. Waarom dan tijd verspillen aan storytelling en luisteren naar de klant? Tijdens prijsonderhandelingen en discussies voelt de Agressor zich helemaal in zijn sas.

Een subtielere aanpak is voor deze types echt noodzakelijk. Tijdens de opleiding Bedrijfscoach leren ze rekening te houden met hun klant. 

Socializer (15%)

Een Socializer is een echte people pleaser. Ze zijn vriendelijk en sociaal, maar hebben moeite om over te gaan tot het echte verkoopgesprek. Ze voelen zich niet betrokken of verantwoordelijk en zijn niet gemotiveerd om te verkopen. Hun verkooptechniek heeft zeker nog verbetering nodig.

Een opleiding Commerieel Medewerker Binnendienst is een Socializer op het lijf geschreven.

Maar naast deze cursussen, bieden we nog een groot aantal andere opleidingen binnen het thema Verkooptechnieken aan!

 

Bron: Harvard Business Review


previousLabel

Natuurlijke cosmetica: beter voor mens én milieu

nextLabel

10 tips tegen nagelbijten

mostRead


De 3 belangrijkste verschillen tussen NHOC en MBO

10/01/2019

Beginnen met een thuisstudie? Stel jezelf deze vijf slimme vragen!

02/11/2018

10 studietips voor onze studenten

29/05/2019

studyCategories


Verkooptechnieken

blogTags


Verschillende verkooptypesWelk verkooptype ben jij

blogShare


fCompareCourses

fCompareMax3Courses

-
0